Sign rah guestbook


MENITI HARI BAHAGIA

Carik Jak Sia


Qaseh_Abady Blogspot



Sambal Petai Goreng!!!


Ewww....eww...Ekekekeke...Atas permintaan Cik Ixora, dia nak resepi Sambal Petai goreng nih so aku tunaikan gak ler....Masak simple jer...eheheehe...apa² pun, meh aku share ngn korang cara wat sambal petai goreng nih...Ahaks~

Mula², petai hendaklah di potong nipis.....
Then cuci petai yg dah korang potong nipis² tadi.....
Rendamkan sekejap dgn air eyh...
upaya tak ler berbau sgt dia punya isi tu bila nak di goreng nanti....Keh²....

Then, Sediakan ikan bilis....
Rendamkan ikan bilis tu dulu dgn air eyh...
Bersihkan...then, tumbok ikan bilis tu sedang² lumat....
Bila ikan bilis dah lumat, masukkan lak sedikit belacan....
Jgn terlampau byk eyh, nanti tak cedap ler....
Tumbok lagi ikan bilis tuh dgn belacan yg dimasukkan tadi...
Then, masukkan cili kering dah dah di kisar terlebih dahulu...
Nak guna cili boh pon boleh...
Kalau nak pedas letak ler byk sikit...Ehehhe

Then, bila siap semua baru la start menumis....
Pastikan minyak mencukupi eyy....
Then masukkan bhn yg dah di tumbok tadi....
Biarkan bhn³ yg di tumbok tadi pecah minyak eyh...
Pastikan ikan bilis yg di tumis nampak kering dan ranggup sedikit...
Then boleh ler masukkan petai yg dah di toskan tadi...
Bila dah berubah warna, masukkan kan serbuk perasa secukup rasa....

Then, tadaaaaaaa....Dah siap boleh ler di angkat....

Coba torai....Sedap tak?? ekekeeke......


NOTE : Selamat mencoba.....



Mengetahui sesuatu dan memahami segala sesuatu adalah lebih baik daripada mengetahui segala sesuatu, tetapi tidak memahami sesuatu.Terima kasih di atas komen anda

3 comments:

~*PuTeRi^HaiFaNuRi*~ said...

hOhO....tq3...nak cilok resepi lah...bleyh??
hik3...sedap tak ni???nak tiru nih...ngee~

IxoRa said...

Tak yah guna bawang ke qaseh ? sempaoi aje kan...selalunya ikan bilis tak pulak kena tumbuk...

ermm...harus cuba!

Tenkiue ya!

:: qaseh_abady :: said...

tak yah...ambik simple...Try ler...moga sedap..ehehehe....

Post a Comment

Terima kasih di atas komen ada...