Sign rah guestbook


MENITI HARI BAHAGIA

Carik Jak Sia


Qaseh_Abady Blogspot



Menambah 3 Column Template

Erm....Ade yg tanya kat aku mcm mana nak buat 3 column kat template....Sebenarnya, aku pun baru belajar gak...Aku byk belajar dari Sis Along Arman....Mula² try memang ler tak dapat...Macam susah jer...Then aku mintak lak tolong drpd Sis Atiey aturkan untuk aku, adjust ape yg patut pada coding...So, Alhamdulillah berjaya....Aritu Sis Puteri Haifanuri mintak tlg ajar bagaimana nak wat 3 column template nih, aku nak cakap pandai tu tak ler...Just suka carik ilmu kat mana² blog yg boleh dijadikan sebagai rujukan dan panduan....So, now aku tunaikan ler janji aku kat Sis Puteri Haifanuri eyh....Ni pun,aku byk research kat blog² yg byk sediakan tutorial...So, aku kongsikan lah sebagai pelajaran untuk kita semua....


First macam biasa klik kat Layout...

Then klik lak kat Edit HTML

Then cari lak coding seperti yg kat bawah nih dan tambahkan coding
seperti yg aku dah highlight kan kat bawah nih....

#sidebar-wrapper {
width: 220px;
float: right;
word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */
overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */


Pastu, tambahkan lak coding nih di bawah coding tadi.....

#left-sidebar-wrapper {
width: 220px;
float: left;
word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */
overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */
}

Bila dah siap kita pergi ke step yg seterusnya.....

Erm....Cari lak coding nih.....

<div id='main-wrapper'>


Then tambahkan coding di bawah ni sebelom coding tadi.....

<div id='left-sidebar-wrapper'> <b:section class='sidebar'
id='left-sidebar' preferred='yes'/> </div>


Then, bila dah siap step by step korang cari lak coding nih....

#outer-wrapper {
width: 880px;
margin:0 auto;
padding:10px;
text-align:$startSide;
font: $bodyfont;
}


Dan...tukarkancoding yg aku highlight tu daripada width: 660px kepada 880px seperti yg kat atas tu.....

Then, selesai dah???

Save kan template....

Untuk tgk samada korang punya column tu berjaya atau tak, sila ke Page Element...

Add jer ape² add gadget yg korang nak just untuk coba,try,test....

Menjadi tak???



NOTE: Hopefully menda nih dpt membantu korang :)





Photobucket

Mengetahui sesuatu dan memahami segala sesuatu adalah lebih baik daripada mengetahui segala sesuatu, tetapi tidak memahami sesuatu.Terima kasih di atas komen anda

4 comments:

khasyikelvin_ said...

+mula2 dulu wat memang susah..
+saiz 880, ian nyer 890...
+edit punya edit...
+baru muncul 3 columns tu~

:: qaseh_abady :: said...

Ehee...Kan betul org cakap "usaha tanda kejayaan"....Tp kite tukar sikit erk..."usaha tanda kepuasan "....keh²

Anonymous said...

urmm....payahnye..nak amik dpd sini pon takleyh sbb takleyh copy...huuu~

dah cari code tu..takde pon kat edit html tu...huuuu~ =(

:: qaseh_abady :: said...

erk? ade....kalau nak copy tekan ctrl + c...

Then kalau nak senang, cari code guna ctrl + f...

Post a Comment

Terima kasih di atas komen ada...